Zlatý věk české science fiction
Říká se, že historie se opakuje. Připomeňme tedy, že na spontánní vznik SF
hnutí v USA na přelomu třicátých let měla značný vliv hluboká hospodářská krize,
a pro mnohé mladé lidi znamenala SF literatura únik z trpké reality a starostí
všedních dní. Prudký rozvoj tohoto hnutí vyvrcholil obdobím, které Američané
nazývají Zlatým věkem, obdobím, které trvalo přibližně deset let a skončilo
silnou komercionalizací žánru. O 30 let později se začala tato historie na jiném
místě opakovat a příběh české SF je toho důkazem.
V 70. letech česká SF nežila v mezihvězdném
vakuu, ale uvnitř dobře střežených hranic socialistického Československa. Její
postavení nebylo jednoduché, neboť pro totalitní režim byla nežádoucí a vycházela
jen díky tomu, že byla publikována i v Sovětském svazu (např. komiks nebo fantasy
nevycházely vůbec). Počet vydaných titulů za rok zpravidla nepřesáhl počet prstů
na jedné ruce a náklady těch nejzajímavějších knih byly velmi omezené.
Důsledné potírání angloamerických autorů
SF v edičních plánech doprovázela také důsledná filmová, hudební a všeobecně-informační
cenzura (Rolling Stones, Star Wars nebo Frank Zappa byly až do roku 1989
oficiálně neznámé pojmy). Pokud Američané ve 30. letech utíkali k SF literatuře
před starostmi všedních dní, Češi prchali před jejich šedivostí. Nic na tom
nezměnila ani skutečnost, že se stali v roce 1978 po Rusech a Američanech třetím
národem ve vesmíru.
Existence bez perspektivy a totální nemožnost
jakékoliv seberealizace vedly na přelomu 80. let ke vzniku prvních SF klubů
a čs. fandomu. Překladatelé, autoři, vydavatelé,
ilustrátoři, kritici a především čtenáři vytvořili spontánní hnutí, které by
za normálních okolností nemohlo vzniknout.
Rostoucí aktivita fandomu i sporadické pronikání
SF do oficiálních médií vzedmuly v první polovině 80. let mohutnou vlnu zakládání
SF klubů, conů, fanzinů a soutěží. V roce 1982 proběhl první ročník literární
soutěže o Cenu Karla Čapka pro amatérské autory
SF. Tato soutěž měla pro další vývoj žánru v Československu
zásadní význam, neboť přilákala a inspirovala celou řadu autorů, kteří by jinak
zřejmě nikdy nezačali psát, popř. by se jejich díla nedostala ke čtenářům. K
nejúspěšnějším účastníkům patřili především vysokoškolsky vzdělaní lidé - lékaři,
vědci, právníci nebo inženýři, pro které bylo psaní pouze koníčkem a soutěž
výzvou. Z autorů této antologie to byli například Novotný, Heteša, Veverka,
Kadlečková, Biedermannová, Hauserová, Kmínek, Hlavička, Páv nebo Pecinovský
a z tohoto pohledu není význam CKČ dodnes
zdaleka doceněn. Většina autorů úspěšných v CKČ
časem pronikla i do oficiálních publikací. Obdobná situace byla i v ostatních
tvůrčích oblastech, jako byly překlady, kritiky nebo ilustrace.
Postupně se zlepšovala situace na knižním
trhu. Vyšla řada kvalitních knih a padlo i několik dodnes nepřekonaných rekordů
(např. sbírka povídek A. C. Clarka vyšla v nákladu 130.500 výtisků - průměrný
náklad současného bestselleru je 5.000 ks). To však nic nemění na tom, že většina
zajímavých věcí stále vycházela pouze v samizdatu
a řada domácích autorů na vydání svých knih, které neprošly sítem cenzury, stále
čekala (Freiová, Velinský, Kmínek, Kramer aj.).
Zvrat přinesl až rok 1989
a nutno říci, že to byl zvrat zásadní a nečekaný. Velice rychle došlo k profesionalizaci
části fandomu a vzniku hned několika specializovaných
vydavatelství. V krátkém odstupu vyšlo vše, na co autoři i čtenáři čekali dlouhá
léta a touto obrovskou explozí Zlatý věk české SF vyvrcholil. Následné přesycení
knižního trhu postupně vedlo k dočasnému snížení zájmu o domácí tvorbu, a tato
etapa se definitivně uzavřela. Řada autorů se začala naplno věnovat své profesi
a svoje aktivity na poli SF omezila nebo přešla k vážné literatuře a redakční
práci. Na jejich místo však přišli jiní a česká SF žije dál. ¨