|
|
Carola
Biedermannová(1947)
Doktorka práv a jedna z nejznámějších představitelek českého feministického
hnutí. Psát začala na popud Ondřeje Neffa v roce 1987.
Čtenáře SF zaujala především feministickou tématikou svých povídek, které
publikovala převážně časopisecky a ve fanzinech. Její první kniha byla
feministická esej s prvky SF Mstivá kantiléna (1992), kde dokazuje, že
muži jsou brutální bytosti mimozemského původu. Ve stejném roce jí vyšel
i steampunkový SF román Ti, kteří létají.
Ráda píše na objednávku, kromě dalších
feministických úvah, které jsou spíše sociologickou sondou do českých
poměrů a nejsou vedeny v duchu agresivního amerického feminismu, publikovala
řadu knih z jiných dobrodružných žánrů.
Žije a pracuje v Praze, má rodinu a ve volném
čase se věnuje koníčkům, ke kterým kromě psaní patří například jízda na
koni.
|
|
Eva
Hauserová (1954)
Vystudovala
biologii na Přírodovědecké fakultě UK, poté pracovala v Ústavu molekulární
genetiky ČSAV, kde se zabývala genovým inženýrstvím. Později působila
jako skladnice, knihovnice, reklamní copywriterka a redaktorka několika
časopisů. Od roku 1994 je na volné noze a živí se převážně překlady. Patří
k nejznámějším představitelkám českého feministického hnutí a ani ekologie
jí není lhostejná.
V polovině 80. let vstoupila do českého
SF fandomu a začala psát povídky. Ty vycházely zpočátku ve fanzinech
a časopisech, a prosazovaly se i v soutěži o Cenu
Karla Čapka. V roce 1988 tuto soutěž dokonce vyhrála s povídkou U
nás v Agónii. Je to odstrašující vize soužití obyvatel sídliště nedaleké
budoucnosti, vycházející z jejích vlastních zážitků.
Povídky Evy Hauserové se časem začaly
objevovat i v knižních antologiích a v roce 1992 jí vyšla samostatná sbírka
povídek Hostina mutagenů. Ve stejném roce publikovala také feministickou
SF novelu Cvokyně a její aktivita na poli SF kulminovala. Spoluautorsky
se podílela na fantasy románu Gooka a dračí lidé, a byla rovněž redaktorkou
časopisu Ikarie, kde
publikovala řadu dalších povídek.
Ekologická témata a prvky feminismu
byly trvalou součástí její SF tvorby, ale od poloviny 90. let se těmto
oblastem začala věnovat naplno. V letech 1995-7 působila jako ekologická
aktivistka v Klubu žen Zeleného kruhu a začala spolupracovat s pražským
Centrem pro gender studie a pořádat feministicky zaměřené přednášky a
dílny. Publikovala řadu populárně feministických knih, jako např. Na koštěti
se dá i lítat (1995) nebo Příručka militantního feminismu (1999, pod pseudonymem
Johana Suková). Přestože psaní beletrie téměř zanechala , vyšla jí v roce
2000 sbírka povídek s fantastickými motivy Když se sudičky spletou.
Dnes patří k uznávaným a mediálně
známým osobnostem, její práce vycházejí také v zahraničí. Je rozvedená,
má dva dospělé syny a k jejím koníčkům patří chov koček. Další informace
o Evě Hauserové včetně kompletní bibliografie naleznete na její
wiki stránce.
|
|
Petr
Heteša (1959)
Vystudoval architekturu na VUT v Brně. Už během studií psal básně a povídky,
které uveřejňoval ve školním samizdatu, hrál v amatérských kapelách, pro
které skládal hudbu i texty, vystavoval kresby, grafiku a obrazy.
Po absolvování vysoké školy se mu
podařilo získat místo architekta až v Českých
Budějovicích. Zde se setkal s Karlem Veverkou,
a to byl počátek jejich autorské spolupráce. Jejich díla se začala pravidelně
umisťovat na předních místech v soutěži o Cenu
Karla Čapka - v roce 1987 to byla povídka o simulované počítačové
hře Nečistá hra, v roce 1988 rozsáhlá povídka na podobné téma, Těšíme
se na vás, kterou přináší i tato antologie. Vrcholem jejich úspěšné spolupráce
se stal o rok později samizdatový
román Sítě, kanály a stoky.
Dvojice Heteša-Veverka se stala velkým
objevem české SF druhé poloviny 80. let. Jako jedni z prvních v české
SF se nechali ovlivnit kyberpunkem, a z dnešního pohledu je lze považovat
za osvícené vizionáře informačních technologií. Jejich nejúspěšnější věci
se dočkaly oficiálního vydání až po roce 1989.
Petru Hetešovi vyšlo i několik samostatných
povídek, které se od příběhů psaných společně s Karlem Veverkou výrazně
odlišují. Nejznámější povídka Quag vyšla v roce 1990 a odehrává se v izolovaném
světě paláce ve Francii, kde jsou vychovávány děti nenakažené zhoubnou
mimozemskou epidemií. Příběh je působivě vyprávěn z pohledu jedenáctiletého
chlapce, který zároveň se zjišťováním pravdivých informací o okolním světě
prožívá svůj přechod k dospělosti.
Od roku 1991 pracuje Petr Heteša
ve vlastní firmě, která se kromě architektonických projektů zabývá i reklamním
designem. Psaní dočasně zanechal, ale po 10-ti letech se k němu velmi
úspěšně vrátil, když v letech 2001 a 2002 zvítězil v CKČ s povídkami Jaina
a Tunel.
|
|
Jan
Hlavička (1951)
Absolvent
Filozofické fakulty UK v Praze, překladatel z němčiny a francouzštiny,
dlouholetý pracovník zahraničního odboru ČSAV.
Psát SF začal v roce 1979 a v průběhu
80. let publikoval několik desítek povídek. Vycházely časopisecky a ve
SF antologiích. Jeho nejlepším dílem je rozsáhlá povídka Hlavou proti
vzduchu, se kterou v roce 1989 zvítězil v soutěži o Cenu
Karla Čapka. Vypráví o izolovaném oddílu vojáků, střežícím skupinu
dětí nadaných zvláštními parapsychickými schopnostmi. Děti jsou pěstovány
jako tajné zbraně pro případ války a jsou fiktivními filmovými dokumenty
udržovány v domnění, že válka právě probíhá.
Hlavičkovy trpké a ironické povídky
byly pro svoji dobu typické a posbíraly celou řadu dalších ocenění. Po
roce 1989 vyšly ve dvou samostatných sbírkách
Hurá, hřbitov jede, odkud je i zde přeložená povídka, a Panelfixn.
Jan Hlavička také přeložil z němčiny
SF román Wolfganga Jeschkeho Poslední den stvoření a z francouzštiny román
Stefana Wula Òork. Od roku 1992 je redaktorem vydavatelství Ivo Železný
a jako autor se odmlčel - čímž definitivně potvrdil svoji příslušnost
k autorům Zlatého věku české SF.
|
|
Vilma
Kadlečková (1971)
Vystudovala
Filozofickou fakultu UK v Praze. Pracovala jako redaktorka nakladatelství
Harlequin a do roku 1992 byla i spolumajitelkou nakladelství Altar. Podílela
se na vytváření a vydání první české hry na hrdiny Dračí doupě.
Psát začala již v devíti letech.
O Ceně Karla Čapka se doslechla v roce
1986, a ve svých patnácti letech okamžitě zaujala. Povídky publikovala
ve fanzinech od roku 1987, s úspěchem
se zúčastňovala mnoha literárních soutěží. Z tohoto období je i povídka
Rosa Mathiella zařazená do této knihy.
V roce 1990 zvítězila v soutěži o
Cenu Karla Čapka hned ve dvou kategoriích,
s povídkou Růžová krychle a románem Na pomezí Eternaalu, za který obdržela
i několik dalších literárních cen. Děj románu se odehrává ve vzdálené
budoucnosti, kdy je Země jen jednou z mnoha planet impéria Eternaal a
tři dobrodruzi se vydávají na vzdálenou planetu hledat pozůstatky po dávné
netechnické civilizaci. Kromě literárních kvalit román zaujal čtenáře
i tím, že přinášel celý fiktivní svět s vlastním slovníkem i dějinami,
což v české SF nebylo příliš obvyklé. Odráží to však zálibu autorky v
díle J. R. R. Tolkiena a Ursuly Le Guinové.
V roce 1991 vyšlo celé povídkové
dílo Vilmy Kadlečkové ve sbírce Jednou bude tma a od té doby je zřejmý
její příklon k rozsáhlejším věcem. Do období před vznikem impéria Eternaal
patří románová trilogie o planetě Fomalhiwě. První část Meče Lorgan vyšla
v roce 1992 a opět zvítězila v Ceně Karla
Čapka, stejný úspěch měl i druhý díl Stavitelé věží (1994).
V roce 1994 se provdala a svoje psaní
omezila. Po více než pětileté odmlce vydala v roce 2000 fantasy román
Pán všech krůpějí, který však nespadá do započatého cyklu.
Vilma Kadlečková, nyní provdaná Klímová,
se věnuje rovněž malování, psychotronice a především svým dvěma dětem.
Její příběhy jsou psány kultivovaným epickým stylem a často se pohybují
na pomezí SF a fantasy. Postrádají provokativní nebo ironický podtext,
čímž se od tvorby většiny ostatních českých SF autorů své doby značně
odlišují.
|
|
Ivan
Kmínek (1953)
Pochází
z Brna. V roce 1976 dokončil studia na
VŠCHT v Praze a od té doby pracuje jako vědecký pracovník v oboru polymerů
v Ústavu makromolekulární chemie ČSAV. Autor řady odborných publikací
z tohoto oboru.
SF začal psát v roce 1982 a ihned
zaujal. Dvakrát zvítězil v soutěži o Cenu
Karla Čapka a jeho povídky hojně vycházely v časopisech, klubových
fanzinech i v knižních antologiích. Jsou zaměřeny převážně na problémy
obyčejného člověka v totalitní společnosti, a kombinují ironický pohled
na byrokracii s filozofickými úvahami.
V roce 1987 dokončil román Utopie,
nejlepší verze, ale podařilo se mu jej vydat až v roce 1991, přestože
patří k tomu nejlepšímu v české SF - do té doby koloval mezi fanoušky
alespoň v rukopise. Je to ironický příběh o strastiplném hledání zákonů
panoptikálního světa, v němž hlavní hrdinové - melancholický vypravěč
Viktor a superman Martin - žijí. Postupně zjišťují, že lidstvo bylo použito
ke zrůdnému experimentu pro "zkvalitnění" života. Formou parodie a černého
humoru si klade otázku, o co by měl člověk usilovat, kde leží skutečné
hodnoty a jak je nebezpečné se pokoušet k těmto hodnotám dostat jinou
než přirozenou cestou.
Přes značný ohlas a úspěch románu,
autor paradoxně, a pro Zlatý věk české SF typicky, přestal počátkem 90.
let psát. Žije v Praze, je ženatý a má tři děti.
|
|
Ondřej
Neff (1945)
Pochází
ze spisovatelské rodiny, jeho otec Vladimír Neff byl známý romanopisec,
jehož některé knihy byly dokonce zfilmovány. Syn Ondřej po ukončení studií
sociálních věd na UK v Praze začínal jako redaktor v rozhlase, ale po
sovětské invazi v roce 1968 přišel o místo a několik let pracoval jako
reklamní fotograf. Přes tento obor se však postupně vrátil k psaní a redakční
práci - psal o fotografování, vedl fotografickou rubriku v novinách, vydal
několik knih pro mládež.
V roce 1978 mu vyšla výpravná monografie
Podivuhodný svět Julese Verna, kde podrobně zmapoval život a dílo tohoto
klasika fantastické literatury. O SF literatuře psal zpočátku také pouze
teoreticky. Svoje bádání na poli české literární fantastiky shrnul v roce
1981 v rozsáhlé studii Něco je jinak, chronologicky zachycujicí vývoj
české fantastiky od J. A. Komenského až do současnosti.
Následoval cyklus přednášek o dějinách
americké SF, který vyústil v napsání historie světové SF Všechno je jinak
(1986), monumentálního díla, které je i ve světovém měřítku mimořádné.
Aby vůbec mohlo vyjít, obsahuje kromě dějin americké SF, které jsou poměrně
dobře známé, i zasvěcený pohled na SF literaturu zemí východního bloku.
Jak se později ukázalo, podílel se na této knize i zakázaný Alexandr Kramer,
jehož spoluautorství muselo být až do listopadu 1989
zatajováno.
Po úspěchu svých teoretických prací
začal Ondřej Neff publikovat i vlastní povídky. V roce 1984 vydal první
SF román Jádro pudla a o rok později sbírku povídek Vejce naruby, která
je považována za skutečný průlom v jeho tvorbě.
Od poloviny 80. let se stal nejvýraznější
osobností české SF. Následovala řada dalších románů a povídkových sbírek,
mj. i sbírka Čtvrtý den až navěky (1987), ze které je i povídka zařazená
do této antologie. Kromě oficiálních knih se nezdráhal publikovat v samizdatu,
pravidelně se také zůčastňoval akcí pořádaných fandomem.
Krátce před pádem železné opony napsal, nakreslil a vlastním nákladem
vydal silně protirežimní komiks Pérák, který mu nezpůsobil vážnější problémy
jen proto, že kritizovaný režim vzápětí padl.
Kromě vlastního psaní se Ondřej Neff
příležitostně věnoval i překládání, je např. autorem českého překladu
Neuromancera. V roce 1990 se stal šéfredaktorem prvního a nejznámějšího
českého SF magazínu Ikarie,
který po několik následujicích let vedl. Vedle toho v tomto období také
publikoval úspěšnou románovou trilogii Milénium. Ostatní svoje texty začal
každoročně publikovat formou "ročenky" Klon (1995-98). Jednalo se o velmi
různorodý, ale o to zajímavější materiál - eseje, úvahy, vzpomínky, přednášky,
kritiky, povídky. Jedna z těchto povídek se později stala základem pro
drsný katastrofický román Tma (1998), popisující svět, kde přestala fungovat
elektřina.
V současné době se Ondřej Neff psaní
SF tolik nevěnuje. Je tvůrcem nejznámějších českých one-man internetových
novin Neviditelný
pes, majitelem firmy Ondřej Neff s.r.o. a věnuje se především byznysu.
Je mediálně známým a uznávaným odborníkem v oblasti IT, komunikací a digitální
fotografiie.
|
|
Josef
Nesvadba (1926)
Za
okupace vystudoval anglické gymnázium a o pět let později promoval na
lékařské fakultě v Praze z oboru psychiatrie. Psychiatrickou praxi pak
vykonával až do odchodu do důchodu v roce 1992. Podnikl též řadu cest
po světě (Vietnam, USA, Čína), které měly vliv na jeho tvorbu. Je považován
za jednoho z nejvýznamnějších (ne-li za zcela nejvýznamnějšího) českých
autorů SF. Širší veřejnosti je znám jako otec populární spisovatelky a
moderátorky Báry Nesvadbové.
Koncem 40. let se začal zabývat překlady
básní z angličtiny a psaním divadelních her, od kterých postupně přešel
k povídkové tvorbě. Jeho první povídkovou sbírkou byla Tarzanova smrt
z roku 1958, která byla mimořádně úspěšná. Přitom některé povídky byly
původně myšleny jako divadelní hry. V roce 1960 následovala sbírka Einsteinův
mozek a o další dva roky později Výprava opačným směrem.
Nesvadbovy povídky byly ve své době
výjimečné nejen v rámci SF, ale i v měřítcích obecné literatury. V centru
pozornosti zde není technika, ale především zajímavé etické, historické
a filozofické otázky. Příběhy nevynikají ani tak napínavým dějem, jako
silnými náměty. Øada z nich byla zfilmována a některé nápady se staly
základním stavebním materiálem tvorby následujících generací spisovatelů
SF.
Ke zfilmovaným povídkám patří Tarzanova
smrt, Blbec z Xeenemünde nebo Ztracená tvář, v níž zločinec získá operací
tvář kněze. V důsledku toho se změní jeho chování, a naopak lékař s tváří
zločince začne žít i jeho život. Zřejmě nejznámějším filmem natočeným
podle Nesvadbovy povídky je Upír z Feratu, který si na pozadí atraktivního
prostředí automobilových závodů pohrává s myšlenkou motoru poháněného
lidskou krví, auta-upíra. Jednu ze svých nejznámějších filmových rolí
zde vytvořila Dagmar Veškrnová, pozdější manželka prezidenta Václava Havla.
Josef Nesvadba se autorsky podílel
také na filmech, které z jeho povídek pouze námětově vycházely. Jedná
se o nezapomenutelné komedie Zabil jsem Einsteina, pánové, Slečna Golem
nebo Zítra vstanu a opařím se čajem. Spolupracoval na scénáři k TV seriálu
Bambinot a je také autorem několika rozhlasových her a seriálů. Knižně
publikoval rovněž několik detektivek.
V polovině 70. let se začal orientovat
na žánr novely a románu. Zároveň se odklonil od klasické SF a jeho pozdější
prózy se pohybují na hranici fantastiky a obecné literatury. S poměrně
dlouhými přestávkami publikuje stále, naposledy v roce 2002 to byl román
Peklo Beneš, politická fikce pojednávající o tom, co by se stalo, kdyby
Československo zůstalo v Druhé světové válce neutrální zemí a prezident
Beneš se stal světovým státníkem. Kniha vzbudila nebývalý rozruch, podle
některých kritiků se jedná o Nesvadbovo nejlepší dílo. V současnosti pracuje
na memoárech.
Josef Nesvadba sehrál významnou roli
při propagaci české SF ve světě. Jeho povídky byly přeloženy do mnoha
jazyků, objevily se v řadě světových antologií, a dokonce mu vyšly samostatné
knihy (mj. v USA, Velké Británii a Německu). Od 60. let zastupoval Československo
na řadě světových SF kongresů, je předsedou české sekce World SF. Josef
Nesvadba a Karel Čapek jsou jediní čeští
spisovatelé, kteří se objevili v prvním vydání Nichollsovy encyklopedie
SF.
Povídka Einsteinův mozek, zařazená
do našeho výběru, jako jediná vznikla ve zcela jiné době než všechny ostatní.
Přesto jsme si ji dovolili zařadit, protože reprezentativní antologie
české SF bez Josefa Nesvadby by byla nemyslitelná. Další informace a povídky
naleznete na jeho osobních stránkách.
|
|
Jiří
Netrval (1945)
Vystudoval
mikrobiologii na přírodovědecké fakultě UK a pracuje ve Výzkumném ústavu
antibiotik a biotransformací v Roztokách u Prahy v oblasti aplikované
mikrobiologie zaměřené na výrobu léků. Je autorem několika patentů a odborných
publikací z tohoto oboru.
Psát začal asi v 15 letech, od počátku
převážně SF. Oprávněnou pozornost čtenářů vzbudil povídkou Styx, která
vyšla v roce 1981 v reprezentativní antologii Pozemšťané a mimozemšťané
společně s povídkami špičkových světových autorů a svou úrovní za nimi
nijak nezaostala. Také jeho další publikované povídky Deset tisíc tun
chrómu a Cizí způsob myšlení měly velmi vysokou úroveň.
Jiří Netrval je ctitelem klasické
tvrdé SF, k jeho oblíbeným autorům patří Lem, Simak, Aldiss, Strugačtí
nebo Bradbury. Píše velmi zvolna, nápad nosí v hlavě léta a je to na výsledku
znát. Dosud publikoval pouze tyto tři zmíněné povídky.
|
|
František Novotný (1944)
Vystudoval
elektroinženýrství v Brně a kvůli nesouhlasu se sovětskou okupací země
byl v roce 1971 vyhozen z práce. S pomocí přátel pak získal zaměstnání
technika u sálového počítače. Kromě zuřivého čtení sci-fi se od dětství
věnoval jachtingu (otec byl zakládajícím členem Yacht Clubu Brno), později
i na slané vodě, a dosáhl kvalifikačního stupně Yachtmaster Ocean.
K vlastní tvorbě se rozhodl poměrně
pozdě, první povídku napsal v roce 1983 do soutěže CKČ (Cena
Karla Čapka). Vítěznou trofej, Mloka, získal dvakrát, v roce 1985
a 1991. Mezitím mu vyšla první knížka ("Nešťastné přistání", 1988), za
niž, přestože z ní komunistická cenzura třetinu povídek vyřadila, získal
cenu Ludvík.
Další sbírka povídek "Bradburyho stín"
(ze které byla převzata titulní povídka i název pro tuto knihu) následovala
v roce 1991 a o rok později vyšly ve společném svazku dvě novely pod názvem
"Ramax". Z nápadu napsat parodii ve stylu fantasy pak vznikl zatím nejambicióznější
projekt autora - trilogie o alternativním světě, kde vládnou nacisté s
pomocí podsvětních bohů a démonů. První díl, "Dlouhý den Valhaly", vyšel
v roce 1994 a byl odměněn výroční cenou Akademie SFFH, druhý s názvem
"Další den Valhaly" koncem roku 2002 a třetí, "Konečný den Valhaly", uzavře
celý cyklus v roce 2003.
Od roku 1994 je autor na volné noze,
živil se také jako skipper jachty ve Středozemí a na Floridě, kromě SF
píše i články pro internetové noviny "Neviditelný pes" Ondřeje Neffa a
pro časopis "Yacht" a rediguje knížky s námořní a vojenskou tématikou.
Od roku 1998 žije v Praze a sdílí domácnost s
Lindou Bartoškovou, překladatelkou Stephena Kinga do českého jazyka.
|
|
Zdeněk
Páv (1959)
Vystudoval
VŠ strojní a elektrotechnickou v Plzni
a pracuje jako programátor. Jako jediný z autorů tohoto výběru není uveden
ve Slovníku české literární fantastiky
a SF, protože mu nikdy nevyšla žádná kniha, a dokonce ani žádná z
jeho povídek nebyla řadu let knižně publikována. Dlouho publikoval pouze
časopisecky a v samizdatu, ale přesto
byl v 80. letech čtenářům SF dobře znám a patřil k oblíbeným autorům.
Celkem publikoval více než třicet povídek. Kromě psaní byl i aktivním
organizátorem conů a soutěží.
Od roku 1982 byl pravidelným a možná
nejoriginálnějším účastníkem soutěže o Cenu
Karla Čapka, ve které získal celkem 6 nominací. Svůj styl psaní, často
označovaný jako úlet nebo literární experiment, sám nazýval "literárním
subjektivismem a schizofrenním realismem". Vesměs se jedná o zcela netechnické
absurdní příběhy, které mají blíže spíš k surrealismu než k SF. Z některých
je patrný autorův ironický pohled na socialistickou realitu, jako např.
u delší povídky Věže Guruů, která vyšla samostatně v
samizdatu v roce 1989.
Povídka Cesta mou láskou vyšla ve
fanzinu Poslední dávka v roce 1991 a
byla jednou z jeho posledních publikovaných prací. Počátkem 90. let z
důvodu velké pracovní zaneprázdněnosti přestal Zdeněk Páv psát. Tato antologie
je paradoxně jednou z prvních knih, kde se jako autor objevuje.
|
|
Josef
Pecinovský (1946)
V
roce 1964 dokončil studium na SPŠ chemické v Ostravě. Od té doby pracuje
v papírnách ve Štětí postupně jako dělník, provozní mistr, mistr odborné
výchovy a učitel odborných předmětů na středním odborném učilišti. První
povídku Signály zmlkly publikoval časopisecky již v roce 1962. Pak se
odmlčel a znovu začal publikovat až v osmdesátých letech, kdy se postupně
zařadil k nejplodnějším SF povídkářům. Proslavil se zejména humornými
příběhy, z nichž nejznámější je cyklus o kuriózním chovateli ještě kurióznějšího
ptactva Václavu Novákovi.
První uveřejněná povídka z tohoto
cyklu (Jak nakrmit ptáčátko) vyšla ve sborníku Návrat na planetu Zemi
v roce 1985.
Koncem 80. let se ráz jeho tvorby
dramaticky změnil a humor vystřídaly pochmurné antiutoopické vize. V té
době získal své dvě největší literární ceny. V roce 1986 získal Cenu
Karla Čapka za povídku Její Veličenstvo, kterou jsme převzali i do
této antologie, v roce 1987 tento úspěch zopakoval s povídkou Nos to závaží.
Pravidelně publikovat začal až v
příznivějším společenském klimatu po roce 1989.
Jednalo se převážně o časopis Ikarie,
asi dvě desítky povídek také odvysílal Český rozhlas Ústí nad Labem. V
roce 1990 vydal dvě samostatné publikace, román Plástev jedu a novelu
Tři zákony odlidštění. Od té doby vydává 3 - 5 titulů ročně. K nejlepším
se řadí povídková sbírka Abbey Road (1991), napsaná na motivy LP desky
Beatles, sbírka Házím ti laso, kamaráde (1999), soustřeïující nejlepší
autorovy povídky z 90. let, rozsáhlý román Juta (1991) o světě, kde inteligence
je zločin, a román Sinusoida 26 (1999), líčící dramatickou situaci na
dálné kosmické výpravě.
Kromě SF se věnuje i psaní westernů,
které vydává v nakladatelství Ivo Železný pod pseudonymy Joe Townway a
Mike Williamson; tamtéž také vydal několik akčních SF příběhů pod pseudonymy
Bernard Ant a Bruce Newman.
V roce 1995 se sešel se svým jmenovcem
Rudolfem Pecinovským, ředitelem nakladatelství Grada. Důsledkem této spolupráce
byl román V zajetí počítače (1995), kde se autoři pokusili spojit dramatický
příběh s naučnou publikací.
Josef Pecinovský od té doby spolupracuje
s nakladatelstvím Grada pravidelně, vydal zde mj. na dvě desítky počítačových
příruček, což také souvisí s jeho občanským povoláním. Více informací
o autorovi, včetně mnoha povídek naleznete zde
.
|
|
Ludvík
Souček (1927-1978)
Po
vystudování Lékařské fakulty UK v Praze začal pracovat jako zubní asistent.
V roce 1954 vstoupil do armády, dva roky strávil jako vojenský lékař v
Koreji a po návratu působil jako zubař v Ústřední vojenské nemocnici v
Praze. Od roku 1969 pracoval v armádní redakci Československé televize
a poté v nakladatelství Albatros, odkud v roce 1976 odešel do invalidního
důchodu. O dva roky později předčasně zemřel na infarkt.
Měl široký okruh zájmů a bezmála
encyklopedické znalosti z nejrůznějších oborů. Zpočátku se zajímal zejména
o fotografii, které věnoval více než deset knih, z nichž přinejmenším
dvě mají zásadní význam. Její historii zachytil v nevšední dětské encyklopedii
Jak se světlo naučilo kreslit (1963) a k vážným fotografům vážně promluvil
v knize Cesty k moderní fotografii (1966).
Jeho největší a celoživotní zálibou
však byly nevysvětlené jevy a záhady naší minulosti. Za tímto účelem si
po léta vedl výstřižkový archiv a nashromáždil pozoruhodnou knihovnu.
Jako prostředek pro prezentaci svých ohromujících vědomostí a hypotéz
mu pak kromě jiného posloužila i science fiction.
V roce 1964 vyšel první díl SF trilogie
Cesta slepých ptáků, jejíž děj velmi volně navazuje na verneovku Cesta
do středu Země. Je to rafinovaná kombinace skutečnosti s fikcí doprovázená
"dokumentárními" fotografiemi, takže i řada dospělých čtenářů byla uvedena
v omyl. Přestože se jednalo o Součkův první román, byl napsán velice napínavě,
čtivě a vtipně, takže po právu získal cenu za nejlepší dětskou knihu roku.
V roce 1990 byla navíc celá trilogie vyhodnocena v anketě čtenářů jako
nejlepší česká SF všech dob.
V následujících letech pak publikoval
celou řadu vynikajících dobrodružných románů a povídkových sbírek, další
díla o fotografii a několik knih z naprosto odlišných oborů, kterými potvrdil
ohromující šíři svých zájmů. Jako příklad uveïme dětskou encyklopedii
o písmu a tisku Co zavinil Gutenberg (1975) nebo knihu Rakve útočí (1976),
popisující klíčovou námořní bitvu války Severu proti Jihu.
Ze SF připoměňme například sbírku
povídek Bratři Černé planety z roku 1969, nebo bohatě vypravený román
Případ Jantarové komnaty, kde spekuluje o tajném úkrytu nacistů po prohrané
válce a o podstatě létajicích talířů. Román je psaný "ich" formou, takže
působí velmi autenticky a čtenář netuší, kde končí skutečnost a nastupuje
fantazie.
Největší popularitu u českých čtenářů
získal Ludvík Souček na poli literatury faktu, a to díky knihám Tušení
stínu (1974) a Tušení souvislosti (1978), které se staly skutečnými bestsellery.
Byly výsledkem mnohaleté práce a patří k vrcholům jeho díla. Přestože
byl Souček komunistou a členem KSČ, měl problémy s jejich vydáním a jeho
současníkům není dodnes jasné odkud čerpal informace v době socialistického
informačního vakua. Obě knihy jsou stále aktuální a svou kvalitou v mnohém
převyšují i mnohem známější Vzpomínky na budoucnost Ericha von Danikena
- které Souček mimochodem pár let předtím sám pro české vydání přeložil.
Připravovaný třetí díl Tušení světla již vydat nestačil a jeho rukopis
se po jeho smrti za podivných okolností ztratil.
O Součkově trvalé oblibě svědčí skutečnost,
že jeho díla dodnes vycházejí v reedicích a těší se nemalému zájmu čtenářů.
Do této antologie jsme zařadili torzo románu, které bylo nalezeno v autorově
pozůstalosti a posmrtně vydáno v roce 1983.
|
|
Ladislav
Szalai (1951)
Narodil
se v Bratislavě, ale od dětství
žije v Čechách. Vyučil se opravářem zemědělských strojů a poté pracoval
na železnici. K literatuře se dostal přes písňové texty a básně.
Koncem 70. let se začaly objevovat
jeho povídky v časopisech. První knižně publikované SF povídky mu vyšly
ve sbírce Dvojnásobný dvojník v roce 1983. Již v této knize se projevil
jeho sklon k bláznivým nápadům, nečekaným pointám a odpoutané fantazii.
Ještě více se tyto vlastnosti projevily v jeho první samostatné sbírce
Cesta do bláznovy zahrady, která vyšla v roce 1984, obsahovala tři desítky
povídek a právem přinesla autorovi čtenářskou oblibu. Ve své době byla
nadprůměrným příspěvkem do české SF, část povídek byla ukázkou českého
pojetí stylu napínavých příběhů s pointou, další výraznou skupinou byly
vesmírné grotesky, ke kterým patří i povídka zařazená do tohoto výběru.
Hned v následujícím roce publikoval další vydařenou sbírku Zapomenutý
vesmír. V následujicích letech přispěl do několika antologií, množství
povídek publikoval také časopisecky.
V roce 1990 se stal spoluzakladatelem
nakladatelství Orfeus, které se zaměřovalo zejména na učebnice a literaturu
faktu. Vycházela zde také beletrie i Szalaiovy vlastní knihy, které však
již nedosáhly takové obliby jako jeho starší práce. Věnoval se takřka
výhradně povídkové tvorbě, poslední sbírku vydal v roce 1992.
|
|
Jaroslav
Veis (1946)
Pochází
z Prahy, kde také v roce 1970 absolvoval Fakultu sociálních věd a publicistiky
UK. Zpočátku pracoval jako redaktor časopisu pro mládež Sedmička pionýrů,
pak byl novinářem na volné noze. Později pracoval jako redaktor v nakladatelství
Mladá fronta.
V druhé polovině 70. let na sebe
upozornil dvěma povídkovými sbírkami Experiment pro třetí planetu (1976)
a Pandořina skříňka (1979), které ho okamžitě zařadily na špičku moderní
české SF. Jeho zásluhy nesnížilo ani pozdější prohlášení (1990), že část
povídek ve skutečnosti napsal spisovatel Alexandr Kramer, který za totality
nemohl publikovat pod vlastním jménem. V roce 1982 Veis vydal SF detektivku
Zemřeš podruhé a svými povídkami pravidelně přispíval v průběhu 80. let
do časopisů a knižních antologií. Jeho třetí samostatná povídková sbírka
Moře času (1986) vznikla již bez cizího spoluautorství, a pochází z ní
i povídka Šest měsíců in ulna, která je všeobecně považována za jednu
z jeho nejlepších. Věnoval se rovněž překladům z angličtiny - přeložil
např. Aldissův román Nonstop, román U. K. Le Guinové Svět je les, les
je svět, podílel se na encyklopedii Slova vědy od I. Asimova.
Po roce 1989
začal působit jako komentátor a později šéfredaktor v Lidových novinách
(které vystoupily z ilegality a dnes patří k nejčtenějším celostátním
deníkům) a svoje aktivity na poli SF značně omezil. Od roku 1995 je pracovníkem
Centra nezávislé žurnalistiky, kde vydává časopis Kmit. Jako publicista
se zabývá zejména popularizací vědy (za tuto činnost byl i oceněn cenou
ČSAV).
|
|
Jaroslav
Velinský (1932)
Pochází
z Prahy, odkud v roce 1959 přesídlil do severočeského Liberce, odtamtud
v roce 1968 do Ústí nad Labem, kde jako hudebník-písničkář spoluzakládal
celostátní festival country, folku a trampské písně PORTA. Sám vydal několik
autorských alb u předních gramofonových firem, některé jeho písně se staly
tradicionály. Přesto se považuje více za spisovatele než muzikanta. Od
roku 1985 žije v malém městečku Libouchec v severních Čechách.
Vystřídal celou řadu nejrůznějších
zaměstnání, živil se jako soustružník, topič v ZOO, aranžér, výtvarník,
typograf atd. Od roku 1983 se zcela věnuje psaní a hudbě. Publikovat začal
v 60. letech minulého století - SF a hororové povídky v krajském tisku.
Jeho románovou prvotinou byl velmi zdařilý SF román Zápisky z Garthu (1969).
Jedná se o přepis sešitu nalezeného při vykopávkách v roce 2059, který
popisuje snahu skupiny lidí odvrátit celosvětovou katastrofu způsobenou
záhadným "hjeldem". Výbuch hjeldu má za následek posuny v čase a vznik
paralelních světů.
Velinský jako spisovatel se neomezil
jen na jediný žánr, v 70. letech publikoval řadu detektivek, historických
románů a westernů. K SF se znovu vrátil v 80. letech a vrcholem jeho tehdejší
tvorby se stala novela Den a noc, za kterou obdržel v roce 1985 cenu Golem
SF Award a kterou jsme převzali i do této antologie. Jedná se o dramatický
příběh novináře Christyho Bigse v antarktickém městě budoucnosti napsaný
ve stylu Raymonda Chandlera.
Jaroslav Velinský jako jeden z mála
zde uvedených autorů nepřestal po pádu Železné opony psát. Jako vůbec
první český autor se počátkem 90. let pokusil vytvořit původní sešitovou
sérii space oper S. I. Man Dan Young, a nikoliv neúspěšně. V roce 1995
se konečně dočkal vydání i jeho nejrozsáhlejší alternativní SF román Engerlingové,
který v době svého vzniku neprošel sítem cenzury (dopsal ho v roce 1984).
Po zásluze za něj získal výroční cenu Akademie
SFFH. Popisuje osudy skupiny prominentů Rakousko-Uherské monarchie,
kteří se v posledních dnech První světové války ukryli do podzemí, kde
si nechali vybudovat nový, "lepší" svět. Ve stejném roce vyšlo rovněž
pokračování úspěšného románu Zápisky z Garthu pod názvem Leonora. Vedle
strhujícího děje zde zůstal i prostor pro úvahy o lidském osudu a možnosti
změnit běh života člověka. V roce 1997 vzbudil autor rozruch rozsáhlým
alegorickým románem Dzwille, který doslova šokoval české čtenáře svou
výjimečností.
V roce 2001 zabrousil rovněž na pole
literatury faktu, když vydal vlastní příspěvek ke spekulacím o ztraceném
světadíle, Případ Atlantis.
V posledních letech se věnuje detektivkám,
zejména sérii se soukromým detektivem Otou Finkem, kterou vydává ve vlastním
vydavatelství Kapitán
Kid. Několikrát
získal Cenu Jiřího Marka za nejlepší český detektivní román roku. České
čtenáře překvapil zatím naposledy v roce 2003, když "dopsal" závěrečnou
část série kultovních románů pro mládež zesnulého autora Jaroslava Foglara.
|
|
Karel
Veverka (1959)
Po
absolvování Stavební fakulty ČVUT začal pracovat jako statik a vedoucí
výpočetního střediska v Českých Budějovicích,
kde se seznámil se svým vrstevníkem a spoluautorem Petrem
Hetešou.
Vždy ho přitahovaly počítače, což
se projevilo i v jeho literární tvorbě. Jako jeden z prvních českých autorů
se pokoušel o kyberpunkový styl. V 80. letech společně s Hetešou napsali
několik úspěšných povídek do soutěže o Cenu
Karla Čapka. V roce 1987 to byla povídka o simulované počítačové hře
Nečistá hra, v roce 1988 rozsáhlá povídka na podobné téma Těšíme se na
vás, kterou přináší i tato antologie. V roce 1989
vydali v samizdatu román Sítě, kanály a stoky.
Roku 1990 publikoval v časopise Ikarie
samostatnou povídku Adapt, se kterou v CKČ
zvítězil. Popisuje zničení celosvětové sítě (psal se rok 1990!) nebezpečným
virem, který přes biologické počítače nakonec pronikne i do samotných
uživatelů počítačů a promění je ve vraždící šílence. V následujícím roce
mu vyšla další úspěšná povídka Bruster, v níž jsou do počítače zkopírována
data z mozku geniálního programátora a využívána k počítačové kriminalitě.
Jeho čas a energii původně věnovanou
psaní postupně pohltila rodina a podnikání. Dnes je ředitelem významné
české IT společnosti
a psaní se nevěnuje.
|